EU-s cimke

Mi az EU-s abroncscímke? Alapvető tudnivalók az EU-s abroncsjelölésekről

Egy olyan új EU előírás, amely az abroncsokra vonatkozó egységes címkét vezet be, három fő teljesítményi jellemzőre vonatkozóan tájékoztatva a fogyasztókat, flottatulajdonosokat és professzionális abroncsbeszerzőket:  
- Gördülő ellenállás  - Nedves tapadás - Külső gördülési zaj  



A megoldás hasonló a már ismert energiahatékonysági címkékhez, amelyet például hűtőszekrényeken és mosógépeken láthatunk. Az abroncscímke azonban a termék biztonsági jellemzőire is utal.
A teljes szabályozás itt letölthető!

Mi az abroncscímke célja?
A cél az, hogy a közúti közlekedés biztonságosabbá, gazdaságosabbá és környezetkímélőbbé váljon az üzemanyag-hatékonyabb, biztonságosabb és alacsonyabb zajszintű abroncsok választása révén. A szabályozás segítségével a végfelhasználóbb tájékozottabbak lesznek az abroncsvásárlás során. 

Mi a jelentősége a három teljesítményi mutatónak?
A gördülő ellenállás kihat a jármű fogyasztására, és így közvetlenül a környezetre is.  A nedves tapadás az abroncs biztonságának egyik kiemelt mutatója, amelyből a nedves utakon tapasztalható fékút derül ki.  A külső zaj is a gumik környezeti hatását befolyásolja.  A Goodyear Dunlop számára a biztonság mindig kiemelkedő jelentőségű.

Minden kiderül-e az EU-s abroncscímkéből?
Az EU-s abroncscímke három kritériuma jó kiindulási pontot jelent. Ezek a tényezők a biztonság és a környezet szempontjából rendkívül fontosak. Ettől függetlenül nagyszámú más fontos tényezőt is tekintetbe kell venni egy-egy abroncs teljesítményét értékelve. A Goodyear Dunlop a gumiabroncsok fejlesztése során több mint 50 szempontot vizsgál. Ilyenek a gumik vízen felúszásával szembeni ellenállása, száraz és nedves kezelhetősége, valamint száraz utakon tapasztalt féktávolsága: ezek olyan biztonsági tényezők, amelyekre az új EU abroncscímke nem utal. 

A Goodyear Dunlop tanácsai az abroncsok kiválasztásához: 
- Kérjen tanácsot hivatásos abroncskereskedőtől.
- Használja az EU-s abroncscímkén található információt. 
- Építsen a neves abroncsgyártók minőségére, megbízhatóságára és hírnevére.
- Olvasson független abroncsteszteket is.
- Válasszon az egyéni igényeinek és saját körülményeinek megfelelő abroncsot.

Mik az előnyök a fogyasztók számára?
A gumiabroncsok sztenderd címkéje segítségével a fogyasztók, a flottatulajdonosok és az abroncsbeszerzők objektív, megbízható és összehasonlítható adatokat kapnak három fontos abroncsjellemzőről. A Goodyear Dunlop meggyőződése, hogy az új címke hatására a fogyasztók tájékozottabban tudják meghozni vásárlási döntéseiket, átgondolva olyan, közlekedésbiztonsági szempontból jelentős szempontokat, mint például az abroncsok nedves teljesítménye, valamint a gazdaságosságra és a környezetre is kiható gördülő ellenállás.  Ettől függetlenül az abroncscímke nem terjed ki minden jelentős teljesítményi tényezőre.

Mik az előnyök az EU és az egyes országok számára?

A gumiabroncs-címkézés nem csak az európai közlekedők biztonságára és teljesítményére hat kedvezően, hanem hozzájárul az EU célkitűzéséhez is, hogy 2020-ig 20%-kal javítsa az energiahatékonyságot és 20%-kal csökkentse a CO2 kibocsátást. 

Mikor vezetik be az abroncsgyártók a címkézést?

Az EU előírás értelmében a gördülő ellenállásra, nedves tapadásra és zajszintre vonatkozó információk legkésőbb 2012. november 1-től már elérhetőek lesznek a 2012. július 1. után gyártott abroncsok esetén.  Lehetőség van a címkézés ennél korábbi bevezetésére is. Az is igaz viszont, hogy a nedves tapadásra vonatkozó elvárások egyelőre nem derülnek ki az előírás kisteherautókra és teherautókra vonatkozó részéből, mivel a szabályozás elfogadásakor még nem létezett alkalmas vizsgálati módszer. A szükséges eljárásokat várhatóan 2011 végén fogadják el egy új rendeletben.

Ez az új szabályozás előírja majd azt is, hogy a gyártók 2012 novemberét megelőzően mikor alkalmazhatják az új előírásokat.  A korai bevezetésre vonatkozó dátumot követően a gyártók már közzétehetik abroncsaik konkrét értékelését.
 
Milyen abroncsokon kell szerepeltetni a címke adatait?

Az új szabályozás tárgyát képező abroncskategóriák a következők: C1 (személygépkocsi), C2 (kishaszonjármű) and C3 (tehergépkocsi).

Az abroncscímkézés viszont nem terjed ki a következőkre:
• futózott abroncsok 
• professzionális off road abroncsok 
• versenygumik  
• szegecselt abroncsok (viszont a szegecsek nélküli, de szegecselhető abroncsokra igen) 
• ideiglenes használatra szánt pótgumik 
• az először 1990. október 1. előtt forgalomba helyezett járművekhez kialakított abroncsok
• a 80 km/óránál kisebb sebességi besorolású gumiabroncsok 
• a 254 mm-nél nem nagyobb vagy a 635 mm-t elérő névleges felniátmérőjú abroncsok
• motorkerékpárok abroncsai
 
Forrás: gumipiac.hu