Mit jelent a gumi homologizáció?

A vulkanizáláshoz hasonlóan, a homologizáció is a kevésbé ismert műszaki fogalmak közé tartozik, amelyről még a tapasztalt autósok körökben sem hallottak sokan. A ritkán használt kifejezés jelentését érdemes megismerni, hiszen befolyásolhatja az abroncs vásárlási preferenciákat. Gumi homologizáció alatt azt értjük, amikor az abroncsot egy specifikus autó típus vagy modell egyedi igényeire szabva készítik el. Melyek a legfontosabb különbségek a hagyományos és homologizált gumiabroncs között? Honnan ismerhető fel a speciális abroncs? Hol vásárolható meg? Cikkünkben bemutatjuk a legfontosabb tudnivalókat és megválaszoljuk a gyakran felmerülő kérdéseket!

A gumi homologizáció jelentése

A görög eredetű homologizáció kifejezés jelentése hivatalos autógyártó általi jóváhagyás. A fogalom tágabb értelemben lehet bíróság, kormányhivatal, tudományos vagy szakmai testület általi jóváhagyás, amelyet általában szigorú és objektív sztenderden való megfelelés esetén állítanak ki. Hogy mit jelent a kifejezés az abroncsok kontextusában? Mutatjuk!

A gumi homologizáció jelentése: Gumi homologizáció alatt azt értjük, amikor a gyártó egy autótípus vagy konkrét modell specifikus tulajdonságaira szabott abroncsot állít elő. Ezek a gumik pontosabb irányíthatóságot, nagyobb biztonságot és jobb vezetési élményt nyújtanak. Általában az alapfelszereltség részeként homologizált gumi található az új járműveken.

Az autókhoz kapcsolódó másik terület, ahol felmerülhet a kifejezés, a motorsport. Ezek többségében ugyanis a járműnek rendelkeznie kell a versenyt felügyelő testület által jóváhagyott homologizált abronccsal ahhoz, hogy egy adott ligában versenyezzen. Ennek hiánya diszkvalifikációhoz vezethet.

Milyen tulajdonságokat érinthet a gumiabroncs homologizáció?

A gumiabroncsgyártás egy hosszú és komplex folyamat, melynek első lépése minden esetben a kutatás és fejlesztés. Az akár évekig is tartó szakaszban a prototípusok olyan műszaki tulajdonságait, mint a kopási sebesség, elaszticitás, zajszint és féktáv vizsgálják. A cél a lehető legjobb teljesítmény és legmagasabb biztonsági szint elérése. Azonban a hagyományos abroncsok esetén nem egy autómodellre optimalizálják a termékeket. A gumi homologizáció eredménye olyan termék, amelyen az adott modellhez jobban illeszkedik. Összegyűjtöttük a legfontosabb különbségeket a hagyományos és homologizált gumiabroncs között!

1. Vezetési élmény

Mivel a homologizált gumiabroncsokat egy adott autótípusra vagy modellre optimalizálják, így jobb vezetési élménnyel szolgálhatnak. Amennyiben a vezetést nem csupán közlekedési módnak, hanem valódi szenvedélynek ítéli meg, érdemes lehet beszerezni homologizált gumikat!

2. Sebességindex (SI, speed index)

A sebesség index a gumiabroncs oldalfalán található betűjelölés, amely a maximális megengedett sebességet mutatja meg. A ​​gumi homologizáció során minden esetben az adott gépjármű teljesítményéhez igazítják ezt az értéket.

3. Terhelési index (LI, loading index)

A terhelési index a gumi maximális terhelhetőségét mutatja. Minden esetben abroncsonként értendő, tehát az autó teljes terhelési kapacitásának kiszámításához a következő művelet elvégzése szükséges:

Terhelési index * Abroncsok száma = Teljes terhelhetőség

A homologizált gumiabroncs használata esetén biztosak lehetünk abban, hogy az adott jármű tömegének megfelelő az LI értéke.

4. Mintázat

A gumi mintázata hatást gyakorolhat a teljesítményre, a fogyasztásra és a biztonságra is. Kiemelten fontos, hogy ne csak esztétikai szempontokat mérlegeljen, hanem a funkcionalitást is tartsa szem előtt. Gumi homologizáció során az adott modell specifikus tulajdonságaihoz igazítják a mintázatot.

Gyakori gumi homologizáció jelölések

A gumiabroncs jelölések segítségével másodpercek alatt leolvashatóak a legfontosabb műszaki tulajdonságok egy gumiról. Általában speciális betűkód jelöli a homologizációt. Összegyüjtöttük a leggyakoribbakat!

Gyakori gumi homologizáció jelölések:

  • *: homologizáció a BMW részére
  • A0: homologizáció az Audi részére
  • A: homologizáció a Toyota részére
  • C1: homologizáció a Chrysler részére
  • J: homologizáció a Jaguár részére
  • K1: homologizáció a Ferrari részére
  • M0: homologizáció a Mercedes-Benz részére
  • N0: homologizáció a Porsche részére

Hírlevél feliratkozás

A Vredestein Quatrac Pro+ verhetetlen tapadást biztosít a nedves utakon

A Vredestein új, nagy teljesítményű négy évszakos gumiabroncsa verhetetlen tapadást biztosít a nedve
2023.06.26 12:58

Lambda-szonda hiba, csere és működési elvek

A lambda-szonda vagy kevésbé ismert nevén oxigénszenzor a kipufogó rendszer elengedhetetlenül fontos
2023.06.21 14:36

Nyári szezon biztonságosan – Continental PremiumContact 7

A Continental legújabb PremiumContact 7 abroncsa már elérhető, épp időben a szezonváltáshoz. Ez a pr
2023.06.12 14:34

Új Versenyt hirdet a Vredestien a 1000 Miglia futamon

Új versenyt hirdettek meg a Vredestein prémium abroncsmárka és az ikonikus 1000 Miglia klasszikus au
2023.06.09 09:55

Miért nyikorog a fék? Lehetséges okok és megoldások!

A fékrendszer karbantartására kiemelten fontos figyelmet fordítani. A megfelelően működő fékek eleng
2023.06.06 14:27

Élmezőnyben a Falken csapata a Nürnburgringen

A Falken Motorsports csapata a top 10-ben végzett az ADAC TotalEnergies 24 órás versenyen, amely a h
2023.05.30 13:11